Thursday 11 August 2011

Ramadhan-Fasa ke-2..

It is finally 11th of Ramadhan.. Alhamdulillah..kita kini sudah pn melepasi 10hari fasa pertama bpuasa dan memasuki hari pertama utk fasa ke-2…Ramadhan is time for me to cleanse my heart.. InsyaAllah..di bulan baik ni,aku nk maafkan semua org di sekeliling and hope diorg pn maafkan aku…I wish to be a better person as well and will better than last year. And I wish for Allah's blessing...


Bila Ramadhan dtg,aku teringat sesuatu ;-) i has lots of stories and memories...especially wit paktam..It happened years ago(2006-2007)-it was long time- masa tu,fasting month for that year fell in September(kl xsilap)..mase zman belajor,mkn mana la semewah dduk umh emak kn..mkn pon mesti pkir kena jimat duit..so kl berbuka ngn paktam,kami beli nasi sebungkus je,tp dia akn sumbat byk2 smpai kembong ko...sbb nyer, pakcik cafe tu ttp kire RM1 jugak..pastu lauk pn ala2 kadar je..so bl nk mkn tu,baru la bahagikn dua..air pn bli sebungkus jugak-kongsi..pastu,bila xde duit,kami gi bedal bubur lambuk kat masjid-ni kerja aku..paktam tgu jer..sbb dia xsuka brebut2 mcm aku...awal2 lg,muka aku ni da terpacak depan masjid tuh...hahaaa..biase la kn,kl blh nk jd org 1st yg amik...nnt xde la brebut2 sgt ngn org lain..satu benda paktam suka mkn time bln puase (bln xpuase pn sama gak) iaitu------ikan geli(ikn keli) msk lemak cili padi..dr jauh dia da berlari2 kl nmpk mknan kegemaran dia tuh,yg aku ni plak cnfrm cabut lari dl..hahaa..sbb ny aku mmg geli ngn ikan tuh....


Mase belajar dl semua bedal,janji kenyang..aku lg pantang kl bab2 mkn free ni..kl kat fakulti ade mkn2,pastu xhabis,confrim aku jd org pertama yg bedal..org lain tgk jer la kami mkn..dulu,paktam xberani(ala2 segan gitu) nk amik mkanan free..tp bg aku,buat apa nk malu,org bagi bkn kt curi..xperlu nk malu pada benda yg xpatut malu...errmm..bila dikenang2 kembali mmg la kelakar sesgt..gelak sorang2 aku..kahkah..ok la,nnt sambung lg..ja'


--PAGI--
mcm biase la,siap2 utk pergi bkerja...tempat kerja mmg jauh amat dari umh..memandangkan perjalanan yg jauh tu,sambil2 tu layan la radio...syok punya syok drive,tb aku ternampak moto t'tonggeng tayar ke atas...isshh,mcm ade org excident,tp xpulak nmpk tuan si moto tuh...ermmm...bl aku da hmpir pd tempat kejadian,tb ade la mamat ni jadi hero pnyelamat alam..rupe2nya,si mangsa tercampak dlm longkang..sian budak perempuan tuh..dia pengsan..nasib la longkang yg dlm tuh xde air..kl x,mau ny mati kelemasan budak tuh...smp opis,dgn muka bsedih(konon2 la)  sbb tringat kt budak longkang tuh..bsimpati..


--PETANG--
sambil temankn si Mdm.Anne ni nk balik sama,aku nk tulis la sket ape da jd petang ni..td,mase aku nk ke pjabat pos,aku mnyusur tepi longkang..pastu tdengar la ank kucing mnangis kuat sgt2..bl djenguk2,ank kucing jatuh longkang upenya..so aku biarkan dulu sbb fikir nnt ndway balik aku nk slamat kan dia..konon2 nk jd super power gurl gitu..hikhik...tp da pusing utk balik ke pjbat tuh,dia still lg kt dlm longkang tuh.xde org pn slamatkn dia.bl aku da dduk tepi longkang tuh,dia trus diam,pastu buat2 plak muka cute n suara2 manja mintak aku slamatkn dia.tp,bl aku jenguk balik longkang yg dlm tuh,buat aku pkir 100x sebabnya,kain aku ni tbelah lg selak2..bl da turun kebawah,mcm mn plak aku nk naik ke ats..adioyai...so,aku pn tpakse la say gudbye kat dia,trus lari smbil ttup telinga sbb aku xsanggup dgr dia mintk tlg tuh...tlg maafkan aku cat.. ngaaaa...(T,T) 


**kesimpulannya,cerita aku hari ni adalah berkaitan dgn longkang dan hero n heroin penyelamat alam..

No comments:

Post a Comment